måndag 17 november 2008

Familjens Krig och Kärlek


Eliane ser fram emot att för första gången på
20 år återbesöka sitt hemland Libanon. Foto:Privat




Eliane föddes i Libanon för 21 år sedan. När hon var ett år flydde hennes familj från kriget. De hamnade först några månader i Jugoslavien innan de flyttade till Sverige där Eliane växt upp.

Det är en lite blyg men glad Eliane som sitter mitt emot mig och hon ler sig igenom intervjun när hon svarar på frågorna.

Du har fyra syskon. Har du bra relation till dem?
– Ja, jättebra. Speciellt med min två år yngre lillasyster. Hon och jag gör allt ihop. Vi shoppar, delar garderob har gemensamma vänner och vi bråkar nästan jämt. Skrattar Eliane.
Men det är kanske just det som är så utmärkande med en bra syskonrelation. Att vara bästisar men ändå kunna vara ärliga mot varandra och få avreagera sig på någon ibland, fortsätter hon.

Jag tyckte det var väldigt intressant att få höra mer om Elianes hemland så jag fortsatte med några frågor om det.

Har du varit i Libanon någon gång efter att ni flyttade?
– Vi har planerat några gånger att åka dit men varje gång har det hänt något där som gjort att vi inte vågat. De bombade t.ex. staden vi bodde i innan vi flyttade hit, säger hon med lite sorgsen röst. Men leendet kom tillbaka snabbt när hon fortsätter berätta.
– Vi ska åka dit nästa år för då ska jag och min pojkvän gifta oss. Det blir första gången jag träffar pappas sida av släkten. Det känns väldigt spännande att få åka tillbaka till landet jag föddes i.
Jag frågar lite försiktigt om de pratar något om Libanon hemma. Men Eliane skakar bara på huvudet men hon ler fortarande när hon svarar:
– Nej, nästan aldrig.
Du har två äldre och två yngre syskon. Har du känt att du kommer i kläm som mellanbarn ibland?
– Inte så mycket. Men jag har blivit både mammas lilla älskling som mina småsyskon och även den som fått mycket frihet som mina äldre syskon. Nu när jag inte bor hemma längre ringer mina föräldrar ofta och kollar om jag är hemma och och frågar vad jag ska laga för mat. De är ganska oroliga av sig. Säger hon och skrattar.


Med en så stor familj som Elianes blev jag så funderade jag på hur det fungerade rent praktiskt med matlagning, tvättning och städning.

Har du och dina syskon fått hjälpa till mycket i hemmet?
– Ja absolut! Vi har däremot aldrig haft t.ex. schema över matlagning och städning som en del familjer har. Jag och mina systrar står mamma väldigt nära och jag har alltid älskat att vara med henne i köket när hon lagar mat och bakar. Det kom av sig självt att jag ville lära mig hushållssysslor och hjälpa till. Mamma ska inte behöva göra allt själv.

Med det lämnar jag Eliane och känner mig glad och hoppfull över att det finns familjer som hennes. Där det är tydligt vad som präglar en trygg familj, kärleken.

Besök Elianes blogg http://eliane-s.blogspot.com/

Inga kommentarer: